Fra topp til topp – Dag 2

Det finnes ikke mye som er bedre enn å våkne i et perfekt temperert telt langt fra folk, kun med naturen og en god kamerat som selskap etter 8 timer dyp søvn. Temperaturen på natten var nede i 9 grader og ga oss begge helt uforstyrret søvn frem til klokka 0600 når sauene syntes det var på tide at vi måtte stå opp. De fikk viljen sin, og vi fikk en lang, deilig dag på fjellet!

Vi startet dagen med et herremåltid av en frokost, med polarbrød, kokte egg, spekeskinke, smøreost og kaffe. Undertegnede tok på seg litt for mye ansvar på morraen når det kom til kaffen og tenkte ikke over at han hadde fylt kaffekjelen til toppen når han kokte opp vann. Det endte altså med 1,5 liter vann og 60 gram kaffe. Sølevannet, som skulle vært kaffe, smakte ikke fortreffelig, men gjorde nytten.

Vi fikk lagt en plan for dagen som innebar topptur, fiske, middag og foto, og alt skulle tas med knusende ro. Vi startet med å tusle bort på halvøya igjen. Kristian hadde sett for seg noen bilder som kom til å bli bedre med litt mer spennende himmel, og jeg hadde en idé om at det fantes større fisk her. En av oss hadde rett. Det var ikke meg.

Rågeloni, for en plass! Langt inne på fjellet med lange sandstrender omgitt av topper. Landskapet her er virkelig unikt. Her må vi ta med jentene på kanotur når de blir litt større. Det er mulig å sette ut kanoen ved parkeringen til Håheller og padle hele veien ned til disse strendene, og det er utallige nydelige teltplasser.

På samme måte som dagen før var det nok av fisk å få, men størrelsen var dessverre ikke noe å skrive hjem om. Det endte derfor fort med at vi satt i hver vår stol og spiste sjokolade og diskuterte fotoutstyr. Kristian har investert i et kanonbra kamera (Canon 5d Mark IV) og valg av objektiver er et hett tema hver gang vi er ute og tar bilder. For the record, så bruker jeg et Sony A6000. Litt annen liga enn Kristian sitt, men det gjør jobben inntil videre.

Etter en god dose kalorier bestemte vi oss for å gå tilbake til campen for å pakke om til neste utflukt. Vi hadde lyst å få mest mulig ut av denne dagen og hadde sett et par lovende fiskevann nord for Rågekvæven. På vei tilbake fikk vi en nydelig utsikt over teltplassen vår som ligger fantastisk til på gresset med egen strand.

På vei oppover mot de lovende fiskevannene fikk vi se konsekvensene av tørken. Der det hadde vært små vann var det nå bare en gjørmeørken. De små bekkene var også helt uttørket og det var ikke lett å finne rennende vann. Godt jeg hadde med meg vannflaske med innebygget rensefilter (Water-To-Go). Kristian måtte ty til et par dråper klorin pr. halvliter på sitt drikkevann. Dette setter litt bismak på fjellvannet, men det funker.

Aldri før har jeg opplevd å kunne gå tørrskodd over denne typen myr. Her kunne vi se rett ned i sprekkene og se at tørken gikk dypt ned!

Selv om vegetasjonen var utrolig tørr var det helt vanvittig mye bær. Både blåbær, tyttebær og multene var modne og smakte fortreffelig! Alltid deilig å kunne gå og småspise litt bær når man er på tur oppover.

Det var lite fisk å få i disse vannene også, selv om vi prøvde med både flue og sluk.  Vinden begynte å ta seg opp og toppen av fjellet som har stirret på oss i en stund nå begynte å kalle. Vi var veldig spent på utsikten der oppe, og lot alt av fiskeutstyr og det som ikke var nødvendig ligge, slik at vi kunne ta det med på tilbakeveien.

Sauemamma fulgte nøye med hele tiden når vi bevegde oss, og vi ble tilslutt godtatt «som en del av flokken»! Både hun og hennes lam var ivrige etter å hilse på og ønsket veldig gjerne å være med på tur, helt til det ble bratt. Og bratt ble det, selv med nesten ingen oppakning kunne vi kjenne pulsen stige godt før vi nådde toppen.

På toppen fikk vi en panoramautsikt over hele området. På dette tidspunktet hadde det skyet skikkelig til og fjellet viste litt muskler i form av vind. Nydelig og friskt var det. Vi tok en liten pause der og nøyt utsikten før vi tok turen ned til campen igjen for å lage middag.

Når vi kom ned fra toppen var det på tide å ta et skikkelig fjellbad. Vi slo ikke opp campen ved en sandstrand uten grunn. Det var faktisk overraskende varmt i vannet og Kristian kunne ligge og plaske og kose seg en god stund. Dette var nok også på tide, da det begynte å lukte litt mann etter all denne aktiviteten i sommerfjellet.

Etter en nydelig Chili Con Carne som var produsert, vakuumert og fryst før avreise var det på tide med en ny topptur tilbake til der vi var tidligere på dagen. Håpet var å få tatt de samme bildene i solnedgangen hvis skyene tillot det. Så på nytt pakket vi lett og dro mot toppen igjen.

Da vi kom opp så vi at skyene hadde blitt enda mer dramatiske, vi kunne skimte regn i det fjerne og temperaturen hadde endret seg drastisk. Utsikten var magisk, fjellet viste en råskap vi kunne observere på avstand. Vi fikk signal på radioen og lå i le mens vi ventet på at de skulle bli mørkere.

Sauemamma og de to lammene var litt nysgjerrige på hva som var så spesielt med denne toppen, så de bestemte seg for slenge seg med denne gangen. Koselig å føle seg som en del av flokken. Etterhvert fant vi ut at det ikke ble bedre lys og begynte å dokumentere det fantastiske skue rundt oss.

Stemningen var magisk, man kunne kjenne kreftene i fjellet humre i det fjerne.

Etterhvert var det på tide å komme seg ned til campen igjen og krype inn i posen. Dette har vært en lang og fantastisk dag i fjellet som vi neppe kunne utnyttet bedre. I morgen bærer det hjemover til kone og barn, og det skal bli godt å komme hjem etter disse fantastiske dagene i fjellet.

Oppdag mer fra Fjellfedre

Abonner nå for å fortsette å lese og få tilgang til hele arkivet.