Over Setesdalsheiane tidligere enn noen gang!

I mange måneder har vi hørt fjellet rope etter oss, men på grunn av rekordlite snø har det blitt svært få vinterturer på oss i år. Dette er kjipt, men fordelen ble plutselig veldig åpenbar: Årets første barmarkstur over setesdalsheiane kom rekordtidlig i slutten av mai! Planleggingen hadde foregått i månedsvis. Nye lettvektsekker var kjøpt inn, ruten var målt opp, pakklisten var gått gjennom utallige ganger, og kaloriene var beregnet! Ja, når vi har litt for god tid ender det…

I den hele 1 år lange tradisjonens tro, fikk vi jaggu til en romjuls-tur i 2018 også. Vi hadde begge muligheten til å dra på en kort fjelltur fra lørdag 29/12  til søndag 30/12. Målet var en rolig og grei sesongstart med ski og pulk. Det ble alt annet en rolig og greit… Planen var å gå fra Berg i Valle og opp mot Stavskarhytta. Dette er en tur vi har gått før som første etappe i en lengre tur….

Det finnes ikke mye som er bedre enn å våkne i et perfekt temperert telt langt fra folk, kun med naturen og en god kamerat som selskap etter 8 timer dyp søvn. Temperaturen på natten var nede i 9 grader og ga oss begge helt uforstyrret søvn frem til klokka 0600 når sauene syntes det var på tide at vi måtte stå opp. De fikk viljen sin, og vi fikk en lang, deilig dag på fjellet! Vi startet dagen med…

Etter mange måneder med sommerfugler i magen var det endelig på tide med en ny fjelltur! Kristian tjuvstarta og dro opp på torsdag for å få en dag alene på fjellet, mens jeg ikke klarte komme meg opp før på fredagen. Han hadde allerede klatret noen topper og ringt for å melde fra om strålende vær og nydelige forhold. Det eneste han hadde litt lite av, var solkrem! Klokka blir 1630 før jeg møter ankommer parkeringsplassen ved Sandvikvatn. Planen vår…

Når vi begynte å snakke om denne livstilendringen snakket vi om enkel turmat, lange turer og høye topper. Det har vist seg at dette ikke alltid er så lett å kombinere med det å være småbarnsfar. Derfor må vi av å til gjøre noe litt annerledes, bare for å få den overnattingen vi trenger for å føles oss litt som skaufolk. Denne gangen gikk turen tilbake til gapahuken «vår» sammen med gjestefjellfar Marius. Marius har erfaring fra HV og har…

Av og til føler vi at vi har mistet litt kontrollen på dette prosjektet. Dette er nok en av de gangen. Fredag ettermiddag ble det bestemt at vi skulle på tur på lørdag morgen. Tidlig på morraen. Faktisk så plukket Kristian meg opp klokka 0500 for å dra på foto/bål/fisketur! Det var tidlig, men steike så deilig å få med seg soloppgangen ved sjøen! I tillegg fikk vi med oss en annen fjellfar, min gode gamle fiskekammerat Per-Øyvind! Nok en…

Det er noen som sier at alt godt må komme til en ende. Det tror jeg ingenting på! Turen er over, men dette er på ingen måte slutt! Vi vinker adjø til vinterfjellet for denne gang, og starter planleggingen for neste år! Som vi gleder oss! Så, hva har vi lært av denne turen? 1. VÆR OG FØRE PÅVIRKER PROGRESJONEN MER ENN VI HADDE FORVENTETSammen kan vi klare det aller aller meste, men neste gang skal vi være litt mer…

Natten på Øyuvsbu gikk så bra som den kunne og vi våknet opp gode og varme. Begge kjente på kroppen at dagen i forveien hadde vært hard, så vi bestemte oss for å ta oss god tid før vi stod opp og begynte dagen. Klokka ble derfor 10 før vi trakk beina ut av posen og startet ryddingen av utstyret. Her har vi nok mye å lære, for pulkbaggen var et eneste kaos. Fargekodede pakkposer skal nok kjøpes inn før…

Første natt i telt gjennomført, og jeg er den første til å innrømme at det var litt kaldt. Gjennom natten lå det på rundt -7 grader og vinden tok godt i teltet. Soveposene gjorde jobben, men vi var begge ganske kalde når vi endelig kom oss ned i posene og da tar det litt tid å få varmen. Da er det jammen ikke veldig fristende å trekke ut av posen heller på morraen, men opp måtte vi. Dagen startet med…