Første overnattingstur på vinterfjellet gjennomført

Dette er et stort øyeblikk for oss begge. Vi har rett å slett gjennomført noe vi aldri tidligere trodde vi kom til å gjennomføre. Overnattingstur på vinterfjellet! Dette var selvsagt ingen ekspedisjon, men det var starten på en lang reise vi har foran oss for å bli ekte villmarksmenn!

Vi startet dagen klokka 0530 med å koke vann til termos, og pakke de siste tingene som skulle med. Kristian plukket meg opp klokka 0600 med et stort smil om munnen; «Sten, nå skjer det!» låt det fra bilen idet jeg lastet inn sekken. Sjeldent (om noen gang) har Kristian vært så gira så tidlig på morraen. Stemningen var fantastisk i bilen hele veien til Hovden, selv om vi begge måtte innrømme og være småbekymret over forskjellige ting.

Klokka 10 var vi fremme, men Kristian hadde noen ting som måtte gjøres på Hovden først så vi stod ikke klar med skiene på før klokka var 1330. Det at solen går ned klokka 16 var derfor en stor bekymring for oss begge to på dette tidspunktet. Her var det bare å komme seg avgårde, så får vi se hvor langt vi kommer.

Vi hadde fulgt en pakkliste slavisk og pakket så smart vi klarte med alt det tyngste i pulk og alt det som tok plass, men ikke veide for mye i sekken. Dette fikk vi kjenne på allerede i første bakken. Jeg hadde leid fjellski som skulle være preppet og klare, men disse hadde verken gli eller feste, noe som gjorde det svært vanskelig å klare å dra så mye vekt opp bakkene. Heldigvis stilte Kristian på splitter nye Åsnes amundsen ski med felle, så han måtte ta de bratteste bakkene i starten til jeg begynte å få taken på disse skiene.

Turen innover var tung, men det gikk greit. Vi tok tiden for hjelp og visste at vi ikke kunne gå for langt før vi bestemte camp plass. Når klokka var 16:00 kom vi forbi en plass vi ble enige om at det var naturlig å trekke ut av løypen. Endelig fikk vi testet skiene der vi har mest lyst til å bruke den. Dette gikk kjempe bra og var rett å slett utrolig moro. Det å gå med fjellski i løs snø utenfor løype er noe vi skal gjøre mer av! Det tok ikke lang tid før vi fant den perfekte plassen å sette opp telt. Her var det litt ly om det skulle blåse opp, vi var et lite stykke borte fra løypene, og vi hadde en nydelig utsikt over viddene med majestetiske topper rundt oss.

Da var det dette teltet da! Vi hadde satt det opp en gang tidligere i hagen, bare for å se hvordan dette fungerte. Dette var vi veldig glad for  når vi stod der på fjellet og skulle sette opp teltet i 10 minusgrader. Det tok ikke lang tid før teltet var oppe og middagslagingen var igang.

Vi har jo den svakheten at vi er litt over snittet glad i å lage og spise god mat, og her må vi nok klare å kutte kraftig ned når vi skal begynne å gå lengre mer krevende turer. Heldigvis var ikke dette en av de krevende turene, for middagen denne turen ble rett å slett noe så passende som villtgryte. Denne bestod av hvitvin, sopp, villtkraft, litt krydderier, tyttebærsyltetøy, brunost, creme fraiche, poteter, reinsdyr og ei rype(!). Denne rypen ble veldig tilfeldig en del av middagen da den lå rett på siden av reinsdyrskaven på butikken og vi følte det passende, da vi skulle på tur i rypeland. Godt ble det også!

Praten gikk som alltid fint rundt primusen og vi koste oss stort. Kristian fikk tatt noen skikkelig flotte bilder, men på et tidspunkt gikk det opp for oss at det var helt mørk, veldig kaldt og ikke allverdens å finne på. Da fant vi rett å slett ut at det var like greit å trekke inn i teltet og prøve å varme opp soveposen. Med litt old school hip hop på mobilen som bakgrunnsmusikk kunne vi ligge å nyte situasjonen, mens vi snakket om det vi hadde opplevd, morgendagen, og ikke minst planene for det neste året.

Etter en godt natt søvn (hvertfall for Kristian) stod vi opp og fikk i oss litt frokost, tatt noen flere bilder og pakket sammen og ryddet opp etter oss. En natt på vinterfjellet var gjennomført, det var bare skituren ned alle bakkene igjen.

Turen hjem gikk som smurt, med noen småfall fra undertegnede, men alt i alt helt fantastisk!

Vi har altså gjennomført en natt på vinterfjellet! En fantastisk følelse etter en fantastisk tur! Dette skal gjentas, men neste gang skal vi lenger inn og høyere opp!

3 thoughts on “Første overnattingstur på vinterfjellet gjennomført

1. Barna er foreløpig hjemme. Da min datter er 4 mnd og kristian sin datter 2 mnd, føles det ikke helt greit å ta de med på disse turene enda.

1. Fint at dere har fått til den første turen i telt på vinteren, vi har selv teltet med ungene våre tre sesonger nå (startet når de var 4 år), og det er alltid god stemning når vi trekker ut i naturen med pulker og oppakning til store og små.

Gleder meg til å følge med dere videre på bloggen.