Romjulsbål med treningsmål

Romjulsbål med treningsmål

Etter en flott julaften tok det ikke lang tid før båltrangen meldte sin ankomst. 1.juledag er en fin båldag selv i stiv kuling og regnvær, så når roen hadde senket seg og barna var i seng snek fjellfedrene seg igjen ut i skogen med herlig proviant og optimisme for året som kommer.

Kristian stilte med rester fra den store dagen; hjemmespeket og røkt pinnekjøtt. En kjapp tur på bålet mens vi hadde ei pils – så var det klart. Det må være lov å unne seg litt ekstra luksus nå i julen. Deilig å nyte så jordnær mat mens man kjenner på elementene rundt seg.

Dette ble også en stor planleggingøkt og det begynner å ligne på noe som bør både være effektivt og gjennomførbart. 

Begge to har idag en jevn ok turform, som holder greit til turer i nærområdet. Dette betyr ikke nødvendigvis at den er god nok til å dra på en 20 kg sekk 8 timer om dagen, 10 dager i strekk. Som du kanskje skjønner ble trening et tema, og et forslag er blitt satt i blokka. Fra og med nyttår skal vi begynne å trene målrettet til å krysse Hardangervidda. Planen som ble satt i går er 3 delt.

  1. 2 dager i uken skal det stås opp tidlig. Stikkord her er styrketrening. Tanken er å jogge til treningssenteret før jobb, gjennomføre klassiske øvelser som benkpress, markløft, utfall og knebøy for å bygge de store muskelgruppene for å bli så sterk som mulig. Å bygge pump er et ikketema. Deretter jogge hjem og starte dagen der vi pleier å begynne.
  2. 2 dager i uken skal vi gå tur i skogen. Vi er så heldige å bo svært nær Vågsbygdskogen i Kristiansand og trenger ikke gå lenger enn ut verandadøren for å være til skogs. Dette skal vi utnytte i treningen vår. Vi starter med en sekk på 10 kg, og en løype som tar ca 1 time i kupert terreng. Etterhvert som formen blir bedre vil vi legge på flere kg og km. På denne måten vil vi bygge styrke, balanse og utholdenhet som vil hjelpe oss når vi er ute i terrenget.
  3. Hjemmetrening blir et viktig tema. Når vi har en liten jente som krever så mye oppmerksomhet som overhode mulig er det ikke alltid lett å få til alt man har planlagt. Derfor må vi regne med litt hjemmetrening også. Sette av tid til 20-30 minutter situps, pullups, burpees osv de dagene vi ikke får gjort noe annet. 

Med dette treningsprogrammet får vi en balansert uke som både vil hjelpe oss å komme i form, samt tillater oss å komme oss ut i skogen og mark!

Da er det bare å begynne å manne seg opp til å begynne å trene igjen, og glede seg til tur til Hovden om 2 dager!

Godt bål!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: